projektant giorgio armani

Projektant Giorgio Armani czyli styl sam w sobie!

Giorgio Armani to projektant, którego kojarzy chyba każdy z nas. To jedna z najbardziej kultowych postaci, jeżeli chodzi o historię męskiej mody. Armani stworzył wokół siebie ogromne imperium, które stoi na czele najważniejszych włoskich marek – przoduje również w najbardziej istotnych markach modowych całego świata. Co warto wiedzieć o włoskim projektancie? Zapoznajcie się z niezwykłą historią wirtuoza mody.

Projektant Giorgio Armani – światowa ikona mody

Dzisiaj cały świat zna popularną markę Giorgio Armaniego. Włoski kreator mody projektuje niezwykłe stroje na czerwone dywany i współpracuje z największymi gwiazdami świata. Garnitury, które są przez niego produkowane i sygnowane nazwiskiem, to marzenie mężczyzn całego globu. Oprócz ubrań, Giorgio Armani posiada również swoją własną linię mebli, książek, perfum, kosmetyków, dodatków czy też nawet hoteli. Jak myślicie, ile tak znana postać może zarabiać? Otóż, majątek Giorgio Armaniego szacuje się aktualnie na około 9 miliardów dolarów! Jednak, tego wszystkiego nie osiągnąłby bez ciężkiej pracy i zamiłowania do piękna. Wypada więc znać chociaż kilka faktów z życia słynnego, włoskiego projektanta.

Giorgio Armani jest uwielbiany przez gwiazdy

Przeszłość wirtuoza mody

Projektant Giorgio Armani urodził się dokładnie 11 lipca 1934 roku w Piacenzie – włoskim mieście, znajdującym się przy głównym szlaku kolejowym oraz autostradzie z Mediolanu, na południe Włoch. Pewnie myślicie sobie, że korzenie Armaniego na pewno sięgały głęboko w branżę modową. Otóż, nic bardziej mylnego! Giorgio wcale nie był powiązany z produkowaniem odzieży i nie odziedziczył wielkiej firmy w spadku po rodzicach. Nie kultywował tradycji – bo nikt w jego rodzinie nie zajmował się szyciem ubrań.

Giorgio Armani nie od razu chciał „bawić się” modą. Jego pierwotnym założeniem było zostanie lekarzem. Po ukończeniu szkoły średniej, Giorgio zdecydował się studiować medycynę. Jednak, w połowie kształcenia się, przerwał naukę i postanowił przerzucić się na fotografię. No cóż, Armani od małego zakochany był w sztuce, kolorach, a także kreatywności.  Tutaj również nie spełnił się jednak zbyt mocno – musiał bowiem przerwać owy etap życia i odbyć służbę wojskową, dokładnie w latach 1953-1954.

Kiedy Giorgio powrócił z wojska stwierdził, że chciałby zacząć swoją przygodę z projektowaniem ubrań. Zaczął więc pracować w jednej z włoskich sieci domów handlowych, a dokładniej w La Rinascente. Tam zajmował się dekorowaniem wystaw sklepowych – jednak już po kilku latach przejął funkcję menadżera sieci. Dekorowanie wystaw przynosiło mu swego rodzaju ulgę – tworząc „swój kolorowy świat w witrynie” mógł bowiem chociaż na chwilę zapomnieć o przykrych konsekwencjach II Wojny Światowej, w wyniku której stracił mnóstwo znajomych i wiernych przyjaciół. Odskocznia do swojego prywatnego świata wnosiła w jego życie trochę spokoju i pozwalała przetrwać mu ciężkie chwile w życiu. Zaczął nawet chodzić do kina i zachłysnął się Hollywood. Myślał nad tym, jak połączyć swoją fascynację do anatomii ludzkiego ciała z pokładami twórczości, jakie mocno w nim drzemały. Postanowił więc, że zacznie kierować swoje kroki powoli w stronę kreowania… mody!

projektant giorgio armani
Charakterystyczne logo imperium Armaniego

Styl Armaniego

Armani był znakomity w swoim fachu i zawsze dbał o każdy szczegół strojenia sklepowej wystawy – nic więc dziwnego, że szybko zainteresowała się nim kolejna marka. Tym razem, była to Nino Cerruti. Armani opuścił więc swoją pierwszą pracę po 7 latach – Nino Cerruti w 1961 roku zaproponowała mu bowiem stanowisko… projektanta nowej linii męskiej! Giorgio nie od razu przeszedł jednak na swoje nowe stanowisko. Zanim zaczął samodzielnie projektować odzież, postanowił spędzić kilka tygodni w fabryce Ceruttiego. Właśnie tam zyskał największą wiedzą na temat produkowania oraz wszelakiej maści technik przemysłowego krawiectwa. Tam też rozsmakował się w świecie mody na dobre.

Po dziewięciu latach pracy w Nino Cerruti został mianowany głównym projektantem. Wreszcie jego wieloletnie doświadczenie, miłość do mody i wielka pasja do tworzenia nowych trendów została doceniona. Właśnie dlatego w 1975 roku postanowił, że musi zacząć stawiać kroki samodzielnie. W tym samym roku założył więc swoją prywatną spółkę, podejmując jednocześnie (i wtedy zupełnie nieświadomie) jeden z najważniejszych kroków historii całego świata mody.

Giorgio Armani w Hollywood

Projektant Giorgio Armani, 10 lat specjalizował się w modzie męskiej – głównie w marynarkach. Nadał im jednak nieco „miękkiej formy” – produkował więc garnitury pozbawione poduszek, podszewek i sztywnej tkaniny. Tym sposobem, zwrócił na siebie uwagę kreatorów świata nie tylko mody, ale i kina! Swoją pierwszą umowę podpisał z Barneys – jednym z największych domów towarowych w całej Ameryce, który zajmował się sprzedażą luksusowych towarów. Właśnie ta firma jako pierwsza otrzymała wyłączność do sprzedawania kolekcji Giorgio Armaniego.

Nie musiało upłynąć zbyt wiele czasu, by Armaniego zaczęło doceniać także Hollywood. Dla Giorgio było to spełnienie wszystkich snów. Projektem, który okazał się przełomowy w jego karierze kreatora mody, był garnitur zaprojektowany dla Richarda Gere do filmu „Amerykański Żigolak”. Na widok garnituru dosłownie cały świat oszalał – zatem, lata 80-te okazały się momentem, gdy Giorgio Armani stał się znany na całym świecie. Armani miał bowiem za zadanie zaprojektować garnitur dla bohatera, który był wysokiej klasy uwodzicielem. Dzięki temu projektowi ubrania włoskiego projektanta stały się wyznacznikiem statusu dla nowej generacji mężczyzn, kochających modę.

Gere w garniturze Armaniego
Richard Gere w garniturze od Armaniego, źródło: http://learningfromhollywood.pl

Ubrania Giorgio Armani zaczęły coraz częściej pojawiać się w filmach, które dziś są kultowymi (np. „Miami Vice”, gdzie pojawiły się garnitury pastelowe i marynarki z szerokimi ramionami, czy też t-shirt zamiast tradycyjnej koszuli). Później projektował ubrania do filmów m.in. takich, jak „Batman”, „Pulp Fiction” czy „Marsjanie atakują”. Gwiazdy światowej sławy same zaczęły zwracać się do Armaniego z prośbą o możliwość noszenia ciuchów sygnowanych nazwiskiem projektanta. Wszyscy pokochali prostotę, minimalizm i jednocześnie luksusową formę odzieży, jaka wychodziła z rąk Giorgio Armaniego!

Klasa i jeszcze raz… klasa

Od samego początku swojej kariery Giorgio Armani wierny był najwyższej jakości materiałom. A więc, do jego ulubionych tkanin należała alpaka, wełna owcza i kaszmir. Projektant zyskał jeszcze większy rozgłos, otwierając m.in. markę Emporio Armani (1981 rok) – skierowaną jednak głównie dla młodzieży i „niższych sfer”. Tym sposobem chciał uzupełnić powstające nieustannie kolekcje męskie, a następnie i damskie. Chciał też nie zamykać się wyłącznie na „luksusowy świat”. Później dał początek marce Armani Jeans (1981 rok) czy AX Armani Exchange (1991 rok). Wśród jego kolekcji i marek można znaleźć wiele innych, jak Armani Prive (najbardziej luksusową) czy Armani Collezioni.

Mimo, że ceny ubrań sygnowanych nazwiskiem projektanta do tanich nie należą, nie da się im odmówić skromnego czaru. Nie są aż tak luksusowe wyglądem, jak mogłoby się wydawać. Klasyczna linia Armaniego nie ma nic wspólnego z dużym logo czy bogatymi zdobieniami! Docenia się też niezależność projektanta – wbrew pozorom, nie należy on do żadnego z wielkich koncernów mody. Marki Giorgio Armaniego nadal są… niezależne! To pozwala na pełną swobodę w podejmowaniu wszelakich decyzji przez projektanta – zarówno projektowych, jak i… biznesowych.

Sklepy Giorgio Armani

Giorgio Armani dziś

Giorgio Armani niedługo skończy 85 lat. W dzisiejszych czasach ciężko wskazać tylko na jeden przedmiot będący ikoną w świecie mody, charakteryzującą Armaniego. Niezmiennie, pozostanie to na pewno dobrze skrojony i elegancki garnitur – od tego wszystko bowiem się zaczęło. Właśnie dlatego tak chętnie ubierają się w nie dzisiejsze gwiazdy na skalę światową – jak np. Cristiano Ronaldo czy Leonardo DiCaprio. Armani posiada również własną sieć hoteli czy słynnych perfum „Si” (dla kobiet), a także klasycznego „Acqua Di Gio” (dla mężczyzn). Perfekcja, elegancja oraz prostota – to filozofia marki Armaniego. Bez zastanowienia można powiedzieć o tym niesamowitym projektancie z Włoch jedno – to wirtuoz nie tylko mody, ale i… całego świata sztuki!

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

Zapisz się do Newslettera i dołącz do społeczności DueCappucci!

Z końcem tygodnia będziesz otrzymywać bezpłatnego newslettera ze streszczeniem zamieszczonych na blogu artykułów oraz bonusowymi materiałami!

Przeczytaj również